M5 Oppimistehtävät

Event topic Progress:

1.Tee itsellesi toimintasuunnitelma:

Ota paperi, vihko tai tietokone esiin ja kirjoita vastauksesi seuraaviin kysymyksiin:

    • Minkä tai mitkä Kuusi askelta kohti onnellisuutta -osa-alueen valitset?
    • Mikä on tavoitteesi?
    • Tee toimintasuunnitelma. Mikä on ensimmäinen askeleesi?
    • Tallenna toimintasuunnitelmasi omaan kansioosi ja tulosta vaikka yöpöydän laatikkoon.

Palaa säännöllisesti tarkistamaan, muokkaamaan ja täydentämään tekemääsi toimintasuunnitelmaa. Olet huomaamatta askeleen kukoistavampi ja onnellisempi omassa elämässäsi.

 

2. Huomasithan myös luennolla tehtävän: Ota seuraavan viikon ajan valokuvia asioista, jotka tekevät elämästäsi merkityksellisen.

Voit kuvata esimerkiksi ihmisiä, paikkoja, tavaroita ja lemmikkejä. Yritä saada kasaan vähintään yhdeksän valokuvaa. Kerää kuvat yhteen viikon päätteeksi ja katsele ja pohdiskele jokaista kuvaa. Kirjoita ylös jokaista valokuvaa kohden vastaus kysymykseen: ”Mitä tämä kuva edustaa ja miksi se on merkityksellinen?” Tallenna kokonaisuus omaan kansioosi.

 

3. Harjoittele myötätuntoista ongelmanratkaisua:

Avaa luennolta esiin myötätuntoisen ongelmanratkaisun malli ja tehtäväpohja.

  • Pohdi, mitä ajatuksia itsemyötätunnon ja elämän sallinnan tehtävät ovat herättäneet. Palaa luentomateriaaliin tutustuaksesi vielä tarkemmin myötätuntoisen ongelmanratkaisun prosessiin.
  • Poimi sinulle tärkeä ongelma, jota olet pyöritellyt mielessäsi ja harjoittele itsemyötätuntoista ongelmanratkaisun vaiheita ja prosessia hyödyntäen.
  • Kirjoita mahdollisimman tarkasti ylös kaikkien eri vaiheiden määrittelysi ja analyysisi. Täydennä taulukkoon myös kummankin vaihtoehdon pitkän ja lyhyen tähtäinen hyödyt ja haitat.
  • Muista kuunnella rationaalisen ajattelun rinnalla tunteitasi. Mikä ratkaisuvaihtoehdoista tuntuu houkuttelevimmalta? Mikä vaihtoehto kiinnostaa vähiten?
  • Miten vaihtoehto istuu arvomaailmaasi?
  • Keskustele luottohenkilösi kanssa ja/tai pohdi, miten neuvoisit ystävääsi tässä tilanteessa.
  • Ennen kaikkea tee rohkeasti päätös ja toteuta valitsemasi ratkaisuvaihtoehto. Voit onnitella itseäsi! Aina on mahdollisuus etsiä uusia vaihtoehtoja, jos ratkaisu ei johtanut toivottuun ratkaisuun.
  • Tallenna myötätuntoisen ongelmanratkaisun esimerkkisi kansioosi. IhanaElo-hyvinvointiohjaajasi haluaa kuulla, mitä päätit ja kerro se myös läheisillesi. Sinulla on mahdollisuus muuttaa elämääsi ja myötätuntoisen ajanhallinnan keinoin käyttää aikaasi enemmän juuri sinulle mielekkäisiin asioihin.

 

4. Tutustu lähiympäristösi kulttuuritarjontaan:

  • IhanaElo-ohjaajana sinun on hyvä tuntea lähiympäristösi kulttuurimahdollisuudet ja reitit tapahtumien ja harrastusten löytämiseen. Antamasi vinkki voi olla aivan keskeisessä roolissa ohjattavasi hyvinvoinnin edistämisessä.
  • Etsi, kokoa vinkkilista, käy tutustumassa ja tietenkin kokeile itse!
  • Huomioi osallistuminen sekä katsojan että tekijän roolissa. Joku haluaa katsella teatteria, toinen toteuttaa itseään näytellen. Huomioi valmennustesi kohderyhmä, jotta osaat vastata heidän tarpeisiinsa.
  • Tallenna vinkkilistasi omaan kansioosi.

 

en_USEnglish